Vindkraft via snurror i all ära men att plocka vindens energi direkt för att driva fram ett fartyg är ju gammalt och beprövat. Nu väntar en renässans efter några hundra års brännande av kol och olja. I P1:s miljöprogram Klotet hör jag om företaget Oceanbird som tillsammans med Wallenius och Alfa Laval utvecklar ett seglande fartygskoncept för bilfrakt.
Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...

-
...och en ny era startar för sjöfarten. Ny Teknik skriver om en milstolpe inom sjöfart, nämligen vätgasdrift. Norska företagen Ballard o...
-
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...
-
Här kommer fakta! Lite lång video kanske men faktaspäckad och ger mycket informativ jämförelse mellan batteri- resp vätgasdrift för el...
No comments:
Post a Comment