June 30, 2019

Vår nya BMW i3s elbil...

...har fått mig att bli intresserad av kilowattimmar eller kWh. Tidigare var kWh mest en tråkig siffra som handlade om elförbrukningen i hemmet. Idag är kilowattimmen den nya litern i elbilssammanhang. Vi mäter förbrukning och räckvidd med hjälp av dessa tre bokstäver.  Hur mycket batterikapacitet din elbil har i kombination med vad den förbrukar ger dig räckvidden och är det nåt man vill ha i en elbil så är det räckvidd. I vår lilla i3s finns ett batteri på 33 kWh (94Ah*353V) vilket med ekonomisk körstil (ej över 90 och lugna fina accelerationer) ger mer än 20 mils räckvidd. Förbrukningssiffran som presenteras på några olika sätt i bilens instrumentpanel visar oftast runt 1,1 till 1,3 kWh när vi är ute och kör.  I senaste numret av branschtidningen "Elbilen i Sverige" presenteras 17 personbilar som är helt eldrivna med batterikapaciteter från 17,6 kWh till 100 kWh samt räckvidder mellan 13,3 mil och 56 mil. Bilarnas tjänstevikt varierar mellan ca 1 och 2,5 ton. Priserna ligger från ca 250.000 SEK och upp till nära  en miljon. Det ger en liten bild av dynamiken på elbilsmarknaden idag och märkena som presenteras är Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Nissan, Renault, Smart, Tesla och VW.

Alltså:

Batteri: 17 kWh - 100 kWh
Räckvidd: 13 mil - 56 mil
Vikt: 1 ton - 2,5 ton
Pris: 250.000 SEK - 1.000.000 SEK

Vår bil kostade begagnad 2017 års modell med knappt 1000 mil på mätaren 340.000 SEK, har drygt 20 mils räckvidd, väger 1,3 ton och har ett batteri på 33 kWh. Vi kände att detta var ett bra insteg i en ny bilvärld som vi redan är helt sålda på. Den fina dieselbilen har inte körts många mil sen elbilen köptes. En Tesla är nog fortfarande drömmen men i dagsläget känns i3-an perfekt.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...