March 19, 2019

Tunga elbåtar. Går det?

Jag hittade ett inlägg i min andra blogg som kommer här i något modifierad form. Elbåtsbloggen har jag tänkt ska handla om vad som faktiskt är möjligt med tanke på eldrift till sjöss och här har vi en intressant benchmark.

Allt hårdare EU-regler är på gång, även vad gäller sjöfart. Regler na gäller både utsläpp av koldioxid och partiklar och åtstramningar träder i kraft under 2019-2020. Detta tynger kanske många operatörer men driver också på utvecklingen. Det holländska bolaget PortLiner tar fasta på det och lanserar helt eldrivna fraktbåtar, eller elpråmar kanske är ett bättre namn. PortLiners fraktlösning kommer användas för inlandstransporter via kanaler och där handlar det om mycket gods.




Deras lösning är helelektriskt! Inom sjöfarten pratar man annars ofta om fyra huvudalternativ när det gäller grönare transporter. LNG (Flytande naturgas), diesel-elektriskt, bränsleoptimering med end-of-pipe-treatment samt Euro VI-motorer. Men PortLiners lösning är alltså helelektrisk utan utsläpp från båten, en Tesla-pråm med andra ord. 110 meter lång och 11,45 meter bred med 280 st 20-fotscontainrar i lasten.

Kolla promotion-videon för att se den häftiga lösningen med höj- och sänkbar kommandobrygga för att kunna parera för låga broar på de holländska kanalerna. Med ballasttankar kan hela pråmen också sänkas för samma ändamål. Fin teknik tycker jag i alla fall!

I videon ser man också terminalhanteringen av containrar med helelektriska lastbilar och infrastrukturen för laddning av både flytande och körande lastkapacitet.  En snyggt boxad containerlösning för batterikapacitet (Här pratar vi inte kWh utan MWh) eller vätgas-bränslecell syns också i videon.

Sånt här ger framtidsoptimism!

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...