November 3, 2022

Artikel om V2G idag...

 


...i Ny Teknik. Varför det kan bli bra?





V2G står för "Vehicle To Grid" och det betyder att laddströmmen kan gå åt båda hållen. En bil som är utrustad med V2G kan både skicka ut sin lagrade energi på elnätet och dessutom ladda och driva andra elektriska grejer utanför bilen.  Volvo satsar hårt med sin första modell EX90.


Du kan ladda elcykeln och ansluta en elspis när du campar. Du kan drifta huset då elen är dyr. Nätet kan lastbalanseras, backuppas och frekvensregleras. Elhandlare och fordonsflottor kan hitta nya affärsmodeller. Det här blir bra för både elbilsägare, energibolag och samhälle.


Ett V2G-fordon kan med en signal styras att ladda åt båda hållen och det finns två tongivande standarder för snabbladdning idag. CCS och CHAdeMo. V2G kommer nu för den förra men har funnits sen 2014 för den senare. Inga större utrullningar än dock och det mesta handlar om tester och visioner änsålänge. Men så börjar det ju alltid.


Det finns stor potential iom mer effektivt användande av el och då minskade kostnader för produktion samt transport. Man kan se det som ett nätverk av energilagring som är distribuerat ute i elnätet och energin behöver inte flyttas fysiskt. Som bränslen. Nätet blir uthålligare vid strömavbrott och bättre balansering.


Bättre frekvenskontroll och backupmöjligheter vid strömavbrott är andra fördelar om man ser till helheten. Effektpotentialen  om 60% vore elbilar kan bli mellan 14-114 GW och det räcker långt.  Sveriges effektbehov under topplast en en jättekall vinterdag är 25-30 GW.


Vad intresseras bilägaren av? "Slätare kurvor" när det gäller kostnad för nätel. Ladda med sol på dagen och förbruka i huset på kvällen och kör ditt eget mikronät med elen innanför mätaren.


Bilägare kan vara med på balanseringsmarknaden mot Svenska Kraftnät. Frekvensregleringsmarknaden behöver 100 - 600 MW i flexibilitet och 250k elbilar anslutna till små 3,6 kW laddare motsvarar 900 MW.  5% av bilparken kan täcka behovet!


Många utmaningar oxå såklart. Biltillverkarna behöver garantera urladdning. Anmälning till nätbolag. Affärsmodeller. Batterislitage? 20kW laddlösningar testas idag men det kommer handla om betydligt lägre effekter för elbilsägare. V2G är oftast mikrocykler i laddningen och det påverkar livslängden väldigt lite.


Nätbolagen får stabiliseringsfördelar och elhandlarna kan hitta affärer med V2G. En fordonsflotta på några hundra bilar kan man sälja balanserings- och stabiliseringstjänster. Samt köpa billigt och sälja dyrt.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...