Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
April 8, 2019
Inga elbåtar i Karibien
Detta kan man snabbt konstatera efter en kryssning med stort fartyg i Västindien. Vi har nyligen med kryssningsfartyget Preziosa "hoppat" mellan de s.k. små Antillerna som innefattar kända öar som Barbados, Jungfruöarna, Guadeloupe, Dominica, Trinidad-Tobago m.fl. och har då haft god möjlighet att beskåda båtlivet där. Visst finns det gott om fossilfri framdrift i dessa paradisområden men det stavas segelbåt. Annars är det förbränningsmotorer som gäller och båttransporterna är omfattande både mellan och runt öarna. Med turismen som största näring ser man hela tiden utflyktsbåtar som sticker iväg fullastade med sol- och badtörstande människor mot stränder och korallrev.
Drivlinan på "vår" båt, dvs kryssningsfartyget Preziosa, är förvisso en hybridlösning i den mening att den är dieselelektrisk med dieslar från finska Wärtsilä. Kväveoxidutsläppen ska vara låga med fartygsmått mätt och de två elmotorerna kommer från GE (General Electric) med nästan 22 MW uteffekt var vid 138 varv per minut (Wikipedia). Fasta propellrar via axel används för Preziosa och alltså inte som ofta nuförtiden s.k. azipods med dragande propellrar a la Volvo Penta IPS. Två 16-cylindriga och tre 12-cylindriga dieslar driver generatorer som skapar el till elmotorerna för framdrift. Och så finns det fyra elektriska bogpropellrar.
Båten som väger ca 140000 ton är 33 meter lång, 38 meter bred och sticker drygt 8 meter. 4300 passagerare och en besättning på 1300 kan forslas fram i max 24 knop. Och så kan man åka i 17 hissar ombord.,
Generellt kan man påstå att även den tunga sjöfarten blir alltmer elektrifierad där både elmotorer, generatorer och batterier får ökad betydelse. Men också vätgas blir viktigt eftersom vägen till el via bränsleceller utvecklas starkt för att få till klimatsmartare framdrift på havet. Vätgas i flytande form kan tankas ganska snabbt. Batterier är ju som bekant inte så energitäta och tar dessutom tid att ladda (tanka).
Flytande naturgas (LNG) används redan inom tung sjöfart och steget till den renare formen vätgas känns realistiskt och ganska kort.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...
-
I Ny Teknik kan man läsa om det tyska energibolaget RWE som kraftigt bygger ut sin förnybara elproduktion. Drygt 500 GW installerad vindkraf...
-
Jag sitter i bilen och väntar. Passar på att titta på en svensk vindmölla som snurrar i den hårda vinden. Och räknar lite. 2 mil per va...
-
...blir ny industrihistoria. Jag kollar ofta Youtubekanalen "Fully Charged" för att hålla mig uppdaterad i elbilsvärlden och i de...
No comments:
Post a Comment