April 14, 2019

Svenska batterier till elbåtar?



https://youtu.be/JLDTYzr3Jt0

Funderar man på elbåtar så går tankarna snabbt till batterier. Och framtidens svenska batterisatsning sker just nu i Västerås och Skellefteå i regi av snabbt expanderande företaget Northvolt. Peter Carlsson är grundare och VD, f.d. kollega från Sony Ericssontiden och dessutom f.d. inköpschef på Tesla Motors. Intressant i sammanhanget är att Teslas batteriteknik har sitt ursprung i batterier från mobiltelefoner. Li-Jon är idag, som de flesta vet, den förhärskande batteritekniken och Peter är med sin bakgrund den perfekte kusken i den framrusande batteridiligensen.



Northvolt-fabriken ska bli nästan lika stor som Teslas Gigafactory och man siktar på en produktionskapacitet på 32 GWh inom några år. Som jämförelse kan man säga att min BMW i3 har ett batteri med drygt 30 kWh kapacitet och därför skulle fabriken, fullt utbyggd, kunna försörja batterier till drygt en miljon sådana bilar. Nu ska det ju inte bara tillverkas elbilsbatterier där utan även batterier till energilagring i elnät, lastfordon, tåg och ja...även den marina sektorn adresseras om man kollar in deras hemsidas marknadsflik.

Förutom pensionsfonder, investeringsbanker m.fl. så investerar Volkswagen och BMW i den svenska batterifabriken och lite intressant där kan man ju som fritidsbåtsägare tycka detta är. BMW i3s batterier används av marina elmotortillverkaren Torqeedo. Kanske förhastad slutsats men nog hade det varit logiskt att Peters gäng kommer utveckla och tillverka batterier till framtida svenska elbåtar. En E-Coronet med Northvoltbatterier hade varit nåt!

De första batterierna ska spottas ut från Skellefteåfabriken 2021 (snart!) och full kapacitet ska nås 2024. Få se hur långt elbåtarna har utvecklats till dess men fyra år är mycket i teknikutvecklingssammanhang.

Hållbar, fossilfri batteriproduktion och koboltanskaffning utan barnarbete utlovas av företaget och en massiv rekryteringskampanj startas upp just nu för att få tag på ingenjörer och driftspersonal till uppbyggnad av verksamheten.

Batterier för bilar, lastbilar, elnät, gruvtruckar och till och med tåg är på gång i Northvolts marknadsplanering men även segmenten båt och flyg nämns. Dessa områden är dock tuffare att hantera med tanke på de stora mängder effekt och energi som behövs för framdrift och räckvidd av fartyg och flygplan. Men både reguljär drift och initiativ finns redan med elfärjor i linjetrafik och lastfartyg på gång, t.ex e5 Lab partners, med Asahi Tanker och Mitsubishi Corporation vid rodret. Se videon ovan.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...