Min nyinköpta Coronet 21DC
är inte ny och självklart inte eldriven. Den har en 220 hästars Mercruiser som drivs av bensin och är väl i mångas ögon ett flytande fossilmonster om man ska vara ärlig.
Lite dåligt samvete ska jag väl ha även om jag tycker det ska bli väldigt kul med båt- och hamnliv igen i min hemmahamn Skanör. Har seglat (fossilfritt) tidigare. Jag lovar att bryggsegla mycket med motorbåten och köra så lite som möjligt. Båtplatsavtalet kom på plats i dagarna! Båten byggdes 1968 och hade då funnits på marknaden i några år. Den första provkördes 1965 och var då en jättecool motorbåt. Bilden visar provturen och den är också förebild för min blogglogga som tagits fram av designkunniga dottern. Ännu idag efter 50 år är DC21-an starkt efterfrågad och svår att få tag på i begagnatannonserna. Det säger en del om skickligheten hos designer och konstruktör av denna kultbåt. Jag har från inköpsdagen i höstas funderat på hur jag ska få daycruisern att leva i 50 år till genom successiv miljöanpassning. Den troliga lösningen på kort- och mellanlång sikt är en hybrid (Kanske en Torqueedo monterat på nåt smart sätt) och på lång sikt kanske ren eldrift. Det går inte, säger nog de flesta. Och visst, att med dagens teknik få en gammal, rätt så tung snabbgående motorbåt att prestera bra med ren eldrift när det gäller både fart och räckvidd blir nog svårt. Men tekniken utvecklas och om Coroneten, som väger 1,5 ton med motor och 200 liters tank, ska kunna marscha 25 knop (räcker för mig) så kan jag tänka mig att den svenska elbåten X Shore Eelex prestanda är en bra benchmark. Den drivs av två Torqueedos elektriska inombordare Deepblue om jag googlat rätt.
Eelexen har förvisso ett modernt, optimerat och lättdrivet skrov men väger över två ton. Batteriet på 120 kWh väger ca 700 kg och elmotorn på nästan 200 hk (145 kW) troligen några 100 kg. Ska kolla mer detaljer. Det känns som om fem års utveckling borde fixa en fin elektrisk framdrift för Coroneten. Kanske...
Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
April 14, 2019
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...
-
I Ny Teknik kan man läsa om det tyska energibolaget RWE som kraftigt bygger ut sin förnybara elproduktion. Drygt 500 GW installerad vindkraf...
-
Jag sitter i bilen och väntar. Passar på att titta på en svensk vindmölla som snurrar i den hårda vinden. Och räknar lite. 2 mil per va...
-
...blir ny industrihistoria. Jag kollar ofta Youtubekanalen "Fully Charged" för att hålla mig uppdaterad i elbilsvärlden och i de...
No comments:
Post a Comment