Lite lång video kanske men faktaspäckad och ger mycket informativ jämförelse mellan batteri- resp vätgasdrift för elmotorförsedda bilar. Alla för- och nackdelar beskrivs runt både lagring, distribution, motorer, fordon och hela ekosystemet och det konstateras att båda varianterna är självklart mycket grönare än förbränningsmotorarenan. Vätgasen ger snabb tankning och lång räckvidd. Men omogen i ekosystemet och inte helt på topp när det gäller hela energikedjans verkningsgrad. Batteriutvecklingen presterar sämre i laddtid och räckvidd men har dock ganska gott om tid på sig för att ge många gånger bättre siffror för batteribilarna innan det överhuvudtaget går att hitta tillräckligt med ställen att tanka vätgas på. Vätgas för tunga transporter och flyg kan vara det mest sannolika på mellanlång sikt men slutsatsen är att batteritekniken har mest framtid för elektrifierade persontransporter i dagsläget. Det investeras också mest där i dagsläget. Men räkna inte ut Japan och Toyota. Där satsas det hårt på vätgas.
Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...

-
...det svenska elsystemet och om man inte varje sekund tillför exakt lika mycket el som det förbrukas så pajar systemet helt eller delvis....
-
Min nyinköpta Coronet 21DC Leverans av min Coronet 21DC är inte ny och självklart inte eldriven. Den har en 220 hästars Mercruis...
-
...istället för kWh om man ska kunna ladda stora fordon effektivt. I Ny Teknik skrivs om likströmssnabbladningsstandarden (långt ord) MCS...
No comments:
Post a Comment