Varför så stora bilar?

Små bilar och smarta tjänster
Även om vi kör helelektriskt så tar en tiondel så stort batteri i fordonet och mössa på huvudet (som beskrivs i artikeln) en person bekvämt från punkt a till b lika bra som en stor SUV. Förändra bilindustrin! Stora tjänstebilar som står still och rostar 96 procent av tiden tar stora naturresurser i anspråk. Tvåsitsiga Renault Twizys är ett bra exempel på nytänk. Till det kan man lägga smarta appar med fordonsdelning och möjlighet att boka större fordon vid behov.
Biltillverkare, tänk nytt!
Bilindustrin vill överleva, javisst. Men var kreativa och tänk nytt. Sälj hållbara kilometrar. Förstå användarna. Minska vikten. Samverka mellan tillverkare. Och mycket annat kan göras som inte handlar om att boosta transport genom stora imponerande fordon.
Mamma hade rätt
Min gamla mamma (borta nu) sa på äldre dagar när man promenerade på stan med henne att hon tyckte bilarna var så stora. Och att det satt bara en person i varje bil var jätteonödigt tyckte hon. "Man borde ha som en liten garderob med en skön stol, fönster och hjul som körde runt med en" tyckte hon. Bra och innovativt tänkt av henne.
Pkm/kwh, ny testparameter
Personkilometer per kilowatt-timme (pkm/kwh) borde vara en bra liten ny parameter att sälja in i de nya fordonstesternas värld. Om man kör vår BMW i3s med fyra personer i 20 mil i ECO Pro+ läge så "kostar" det ca 30 kwh. Mycket billigare än så kan det inte bli i dagsläget för klimatet om man tänker "riktig" biltransport skulle jag vilja påstå. Det blir alltså 4 x 200 km per 30 kwh = 26,7 pkm/kwh. En Tesla Model 3 kör kanske 5 personer i 40 mil på 80 kwh. Samma härad. Trots tung bil. Men de borde kunna göra mycket bättre med små garderober på hjul.
Härmed utmanas alltså bilindustrin att utveckla storskaliga koncept, bilar eller transporttjänster, som ger mer än 25 pkm/kwh.
Lycka till!
No comments:
Post a Comment