Man får dessutom politisk medvind genom ett nystartat regeringsuppdrag som ska analysera åtgärder som främjar elflygsutvecklingen. Ett testplan tror man finns klart om två år och enklare modeller flyger redan idag på andra håll i världen. Heart Aerospace har idag ett 20-tal investerare och projektbudgeten just nu ligger runt 5 miljarder SEK.
Inga utsläpp, lägre underhåll, lägre buller, korta rullbanor ska attrahera operatörer och flygbolag på kortare regionala rutter att erbjuda hållbara alternativ till långa bil- och bussresor. Också statliga Swedavia tror på femårsplan för första kommersiella elflygslinjen. Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg redan innan året är slut och man planerar att bli testarena för flyg till Sveg, Röros och Trondheim. Många flygbolag kontaktar bolaget och man tror detta kan bli ny svensk exportindustri. SAS, BRA och Videroe har skrovit på avsiktsförklaringar. Kanske kan Bromma finnas kvar som el-flygplats även efter utgånget avtal med Stockholms Stad. Vem vet?
No comments:
Post a Comment