September 12, 2021

Vad har en tuta med kilowattimmar att göra?

Ja det kan man fråga sig. Men om man tänker så här: Kilowattimmar har betydelse för elbilister ungefär som bensin eller diesel är viktigt för "vanliga" bilister. Bilens tuta används nästan aldrig förutom om man blir arg på någon medtrafikant eller "idiot" som befinner sig utanför ens egen skyddande plåtburk.

Men diesel- och bensinmotorer hörs och närmar man sig bakifrån som bilist en cyklist eller fotgängare så är man ganska säker på att de vet om detta. Dom hör motorljudet. För bilister som kör på kilowattimmar (=elbilister) är läget osäkrare eftersom fordonet smyger som en indian. Och larma på med en högljudd biltuta 5 meter bakom en cyklist känns ganska aggresivt. I Vi Bilägare kan man läsa om företaget Ineos som har presenterat en Toot-knapp på ratten med en cykelsymbol. En snäll tuta! Tyvärr bara introducerad på Ineos ruggade Land Roverliknande modell änsålänge. Fantastisk liten finess som borde finnas på alla elbilar!

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...