Men diesel- och bensinmotorer hörs och närmar man sig bakifrån som bilist en cyklist eller fotgängare så är man ganska säker på att de vet om detta. Dom hör motorljudet. För bilister som kör på kilowattimmar (=elbilister) är läget osäkrare eftersom fordonet smyger som en indian. Och larma på med en högljudd biltuta 5 meter bakom en cyklist känns ganska aggresivt. I Vi Bilägare kan man läsa om företaget Ineos som har presenterat en Toot-knapp på ratten med en cykelsymbol. En snäll tuta! Tyvärr bara introducerad på Ineos ruggade Land Roverliknande modell änsålänge. Fantastisk liten finess som borde finnas på alla elbilar!
Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
September 12, 2021
Vad har en tuta med kilowattimmar att göra?
Ja det kan man fråga sig. Men om man tänker så här: Kilowattimmar har betydelse för elbilister ungefär som bensin eller diesel är viktigt för "vanliga" bilister. Bilens tuta används nästan aldrig förutom om man blir arg på någon medtrafikant eller "idiot" som befinner sig utanför ens egen skyddande plåtburk.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...

-
...det svenska elsystemet och om man inte varje sekund tillför exakt lika mycket el som det förbrukas så pajar systemet helt eller delvis....
-
Min nyinköpta Coronet 21DC Leverans av min Coronet 21DC är inte ny och självklart inte eldriven. Den har en 220 hästars Mercruis...
-
...istället för kWh om man ska kunna ladda stora fordon effektivt. I Ny Teknik skrivs om likströmssnabbladningsstandarden (långt ord) MCS...
No comments:
Post a Comment