January 22, 2020

Klotet om vätgasbilar

Som jag tidigare i bloggen påpekat lyssnar jag gärna på Vetenskapsradion Klotet på Sveriges Radio.



Nu har jag lyssnat en gång till på avsnittet om vätgasbilar från Nov-2019 och som vanligt var det intressant och tankeväckande. Vätgasbilen är ju egentligen en eldriven bil men energibäraren är vätgas i stället för kilowatt-timmar i ett batteri. Elen skapas i bilens bränslecell som är dimensionerad till att kunna leverera tillräcklig effekt genom omvandling av vätgas till el med ofarliga utsläpp som vatten och syre. Och vätgasen kan skapas av solceller på tankställena om  man är beredd att satsa lite yta för solen att skina på. Räckvidden blir längre än för batterielbilar och tung trafik ser ut att bli en viktig målgrupp för vätgasdrivna bilar. Tyvärr finns det bara fyra vätgasmackar i Sverige änsålänge.



På personbilsfronten satsar bl.a Toyota hårt på vätgas och deras Mirai kommer på marknad under 2020. Ingen koldioxid eller partiklar ur avgasröret. Bara vattenånga. Tankar gör man på några minuter och räckvidden är ca 50 mil. Toyota jobbar också med stöd till infrastruktur för vätgastankning på sina viktigaste marknader.

Vätgasens Tesla har samma namn som uppfinnaren men förnamnet då. Nämligen Nikola. Och de satsar främst på tung trafik. 

Bildresultat för nikola three

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...