January 17, 2020

BMWs batteriforskning...

Bildresultat för bmw batterier

...tilldrar sig utanför München i något som kallas Battery Cell Competence Center. Förkortas BCCC misstänker man. Läser detta i tidningen Elbilen. Som planerna ser ut nu kommer man inte bygga en egen fabrik för produktionsvolymer utan man konstruerar cellerna själv och låter etablerade batteritillverkare skeppa till bilar som ska lämna fabriken för försäljning. Dock köper BMW in råvarorna själva för att ha koll på läget. CATL (Kina) och Samsung (Sydkorea) är partners idag för BMWs batterileveranser och kontrakterad Samsung-order är på ca 30 BSEK för leveranser mellan 2020-2031. Ingen Kongo-kobolt, utfasning av sällsynta jordartsmetaller från elmotorerna och egen testanläggning för batterikemier står på programmet för kommande batterier. Kobolt-leverantörer för BMWs räkning kommer bl.a. att finnas i Australien och Marocko. I batterierna kommer det finnas mindre kobolt och mer nickel i katoderna och de sk gen 5 batterierna som BMW bayrarna nu planerar kommer ha dubbelt så hög energitäthet som deras första generations elbilsbatterier.

BMW ska vidare ha 13 rena elbilar på marknaden redan 2025 dock utan att använda en specifik bottenplatta till sina elfordon. BCCC-anläggningen har 200 anställda i dagsläget och investeringen för bygget ligger på ca 2 miljarder kronor. 


S.k. solid-statebatterier dröjer även om BMW forskar runt dessa också.  iX3 kommer ut 2021 med räckvidd på över 40 mil och iNext är den första modellen som kommer byggas på ren elbilsbottenplatta. Annars tar som sagt inte BMW fram någon ren elbilsplattform utan satsar på modulär lösning som integrerar med övrigt modellprogram. Elbilar produceras på samma lina som bensin- och dieselbilar. Få se hur (in)effektivt det blir. Är detta smart? Man undrar. Men tyskarna menar att många inte är redo för laddbara bilar runt om i världen och har man försäljning på över 150 marknader så kanske man kan förstå deras argument. Sverige och Norge är en sak. Världen en annan. Kommer man utveckla 800 V-batterier som Porsche? Vi jobbar med det också säger BMW-cheferna. Vi har visat att en i3 kan ladda 10 mil på 5 min med 400V.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...