April 24, 2019

SR Play om elbåtar

Om du vill ha en snabb sammanfattning av elbåtars framfart och potential kommer här tips om en play-länk till vår utmärkta svenska public-service radio.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1246103?programid=412%27

Eldrivna båtar kommer i bred skala, utvecklingen pågår för fullt och viljan att komma bort från fossila och förorenande framdriftssätt för båtar finns. El är absolut en viktig del av framtiden och många vill åka tyst och lägga mindre tid och pengar på bl.a. service och underhåll. Inte minst seglare som också behöver motorer till sina båtar gillar det här alternativet.

Reportaget inspireras av ett besök på båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö och förutom små eldrivna utombordare som funnits länge på marknaden så beskrivs en hel del annat i större skala. Snabbare båter med längre räckvidd syftar vi på då förstås. Att ladda batterier upp till 1500 gånger är inga problem för modern Li-jonteknik och en laddning för en mindre eller mellanstor batteribank i din båt är billigt jämfört med att tanka soppa.


Torqeedo Travel 503

En 4 metersbåt med en liten 20000-kronors Torqeedo utombordare kan köra 4,5 knop i en timme på en laddning ungefär. Och det illustrerar väl lite av problemet i jämförelse med vad man kan åstadkomma med motsvarande förbränningsmotorer.

Nästa kategori som beskrivs är den eldrivna Viken-snipan.  6 m lång och med plats för 6 personer kan en 10 hk elmotor från Greenstar Marine driva den framåt i 10 timmar med 6 knops fart. Och det börjar ju likna något faktiskt. Vilket också prislappen gör. 325.000! Men storskalig produktion och högre volymer behövs såklart för att få ner detta till en rimligare nivå.

Vill man fixa sin egen snipa och byta ut sin gamla stånkare mot elmotor + batteri får man slanta upp lite drygt 100.000. Dyrt, jovisst, men det kostar en ny marindiesel också i dessa storlekar. Nästan.



Smäckra Hwila 25 blir nästa nedslag för SR-reportern och denna båt finns för både el- och bensindrift. en variant med 4 kW (6-7 hk) ger båten 7,5 knop i 3-4 timmar per laddning. Och en halv mille från plånboken!



Båten X-Shore synas också såklart och beskrivs som en rå, avskalad, muskulös historia för 3 miljoner kronor. Snabb med lång räckvidd har varit deras utmaning där skrov, rak axel, roder och propeller har varit optimeringskriterierna i utvecklingsarbetet av deras Eelex som modellen heter. Man har lyckats få ner den våta ytan drastiskt när hastigheten ökar och därmed minskar friktionen. Maxfart på 45 knop och 25 knop i två timmar utlovas.



Sen missar man förstås inte heller bärplansbåten Candela som är ett kapitel för sig.



Nimbus bobåt med 100 % eldrift blir nästa stopp på mässvandringen. 5-6 knop och 35-40 sjömil är möjligt och en stor marknad för såna här koncept är utflyktsmål i s.k. Greenlakes i Europa där förbränningsmotorer är förbjudna.



Slovenska Greenline Hybridbåtar presenterar finessen med sin el+diesellösning genom en typisk beskrivning av tyst gång i skärgård, hamnar, kanaler m.m. och diesel+uppladdningsfas under "tråkiga" passager över större vatten.

SR-inslaget avslutas med att konstatera det insatta redan vet, nämligen att batterikostnader är en propp för inköp och att fart/räckvidd-prestanda har en tuff match mot traditionell teknik. Men saker händer snabbt nu, så snabbt att en ren elbåtsmässa är planerad i Maj. Som jag hade tänkt besöka men den krockar med examinationen för min motorbåtsutbildning. Snyft! Man kan inte få allt.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...