April 22, 2019

Torqeedo tar greppet

När man googlar på "elbåtar", "electric boats" etc blir det ofta många träffar på "Torqeedo" som helt klart tar ett ordentligt grepp på marknaden för fossilfri framdrift i fritidsbåtsbranschen. Från att ha fokuserat på mindre utombordare och segelbåtsdrev så dyker det nu upp en hel del information också om deras satsning på lite större motorer både för deplacement- och planande båtar. Deras Deep-Blue serie finns snart i 100 kW-versioner med både en lågvarvig 900 rpm deplacementvariant och en 2400 rpm-variant för planande båtar.


Tillsammans med BMWs nya  i3-elbilsbatterier på drygt 40 kWh kan lite enkel matte förmoda att man borde få upp mindre daycruisers i planing i åtminstone någon timme eller så. Att ladda ska gå på 1,5 timme under förutsättning att det finns bra laddstolpar på bryggan. Klent med räckvidden änsålänge men nog är saker och ting på gång. Högt vridmoment direkt vid pådrag ger ordentlig skjuts mot planing direkt från start och kan båtbyggarna bara trimma skroven och t.o.m. driva på bärplansutveckling och andra kreativa lösningar så händer nog detta fortare än vad många tror. Sen måste volymen upp och priset ner om vanligt folk ska kunna intressera sig för tekniken. I sin egen presentation lyfter Torqeedo fram saker som att många båtar kör i insjöar och räckvidden är inte det stora problemet. Dessutom är många insjöar sötvattenreservoarer och extremt känsliga för nedsmutsning från bensinmotorer i en värld där dricksvatten blir en allt större bristvara. Motorer och batterier utvecklas snabbt nu och Torqeedo ligger i framkant med 32 framdriftslösningar idag mellan 1- 80 hk. Grundarna av bolaget triggades av hårda restriktioner för förbränningsmotorer i Starnbergsjön i Sydtyskland.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...