När man googlar på "elbåtar", "electric boats" etc blir det ofta många träffar på "Torqeedo" som helt klart tar ett ordentligt grepp på marknaden för fossilfri framdrift i fritidsbåtsbranschen. Från att ha fokuserat på mindre utombordare och segelbåtsdrev så dyker det nu upp en hel del information också om deras satsning på lite större motorer både för deplacement- och planande båtar. Deras Deep-Blue serie finns snart i 100 kW-versioner med både en lågvarvig 900 rpm deplacementvariant och en 2400 rpm-variant för planande båtar.
Tillsammans med BMWs nya i3-elbilsbatterier på drygt 40 kWh kan lite enkel matte förmoda att man borde få upp mindre daycruisers i planing i åtminstone någon timme eller så. Att ladda ska gå på 1,5 timme under förutsättning att det finns bra laddstolpar på bryggan. Klent med räckvidden änsålänge men nog är saker och ting på gång. Högt vridmoment direkt vid pådrag ger ordentlig skjuts mot planing direkt från start och kan båtbyggarna bara trimma skroven och t.o.m. driva på bärplansutveckling och andra kreativa lösningar så händer nog detta fortare än vad många tror. Sen måste volymen upp och priset ner om vanligt folk ska kunna intressera sig för tekniken. I sin egen presentation lyfter Torqeedo fram saker som att många båtar kör i insjöar och räckvidden är inte det stora problemet. Dessutom är många insjöar sötvattenreservoarer och extremt känsliga för nedsmutsning från bensinmotorer i en värld där dricksvatten blir en allt större bristvara. Motorer och batterier utvecklas snabbt nu och Torqeedo ligger i framkant med 32 framdriftslösningar idag mellan 1- 80 hk. Grundarna av bolaget triggades av hårda restriktioner för förbränningsmotorer i Starnbergsjön i Sydtyskland.
Kilowatt-timmen eller kwh:n är den nya energibäraren eller litern om man vill. Här på bloggen finns tankar, funderingar och bevakning av nyheter inom en växande bransch runt elfordon och deras ekosystem. Och allmänt om elektricitetens roll i våra energisystem. Det handlar om bilar, skotrar, cyklar, båtar, flygplan, batterier, energi, infrastruktur m.m.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Dogger Bank...
Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät. Elbolaget Equinor är både delägare oc...
-
I Ny Teknik kan man läsa om det tyska energibolaget RWE som kraftigt bygger ut sin förnybara elproduktion. Drygt 500 GW installerad vindkraf...
-
Jag sitter i bilen och väntar. Passar på att titta på en svensk vindmölla som snurrar i den hårda vinden. Och räknar lite. 2 mil per va...
-
...blir ny industrihistoria. Jag kollar ofta Youtubekanalen "Fully Charged" för att hålla mig uppdaterad i elbilsvärlden och i de...
No comments:
Post a Comment