

Tillsammans med BMWs nya i3-elbilsbatterier på drygt 40 kWh kan lite enkel matte förmoda att man borde få upp mindre daycruisers i planing i åtminstone någon timme eller så. Att ladda ska gå på 1,5 timme under förutsättning att det finns bra laddstolpar på bryggan. Klent med räckvidden änsålänge men nog är saker och ting på gång. Högt vridmoment direkt vid pådrag ger ordentlig skjuts mot planing direkt från start och kan båtbyggarna bara trimma skroven och t.o.m. driva på bärplansutveckling och andra kreativa lösningar så händer nog detta fortare än vad många tror. Sen måste volymen upp och priset ner om vanligt folk ska kunna intressera sig för tekniken. I sin egen presentation lyfter Torqeedo fram saker som att många båtar kör i insjöar och räckvidden är inte det stora problemet. Dessutom är många insjöar sötvattenreservoarer och extremt känsliga för nedsmutsning från bensinmotorer i en värld där dricksvatten blir en allt större bristvara. Motorer och batterier utvecklas snabbt nu och Torqeedo ligger i framkant med 32 framdriftslösningar idag mellan 1- 80 hk. Grundarna av bolaget triggades av hårda restriktioner för förbränningsmotorer i Starnbergsjön i Sydtyskland.

No comments:
Post a Comment