...från artiklar ur det senaste numret av "Elbilen" kommer här.
5 cent per kWh
Detta kan bli inköpspris på energi från storskaliga solcellsanläggningar. Priserna går snabbt ner i takt med att utbyggnaden blir allt storskaligare och därmed förbilligas. Idag står solel för ca 2 % av jordens elförsörjning men när det är 8 % kan dessa priser bli realistiska. Det som håller på att hända är att det blir billigare att driva solelsanläggningar än fossildito.
Toyotas el-skåpbilar
Till hösten kommer helektriska versioner av Proace med 50-75 kWh-batteripaket och 23-33 mils räckvidd. 11 kW-trefasladdning som tillval.
Fransk elbilsbonus
85 miljarder kronor går till franska fordonsindustrin om man säkrer jobb i landet. Renaults elmotorer utvecklas t.e.x. hemma istället för i Kina. Upp till 7000 Euro i bonus för elbilsköp är ytterligare stimulans för kwh-branschen.
Norsk giga-satsning
Nystartade norska Morrow planerar 32 GWh-batterifabrik (som Northvolt) som ska ge tusentals arbetstillfällen. Planerar att ta ca 2,5 procent av europeiska batterimarknaden.
VW laddar Northvolt
450 miljoner Euro investeras av VW i Northvolt för en fabrik i Salzgitter där 16 GWh batterier ska tillverkas 2024. Totalt kommer VW behöva 150 GWh batterier för sin Europaförsäljning 2025 på drygt 2 miljoner elbilar.
Nytt Musk-batteri
Livslängd 160.000 mil, under 100 dollar per kWh, nästan koboltfritt och högautomatiserad tillverkning i s.k. terafactories är målen för nytt batteri från Tesla. Redan i år!
No comments:
Post a Comment