January 13, 2022

Ladda 40 mil på 12 min som standard om fem år?

Det kan nog bli sant.

I Ny Teknik beskrivs hur en superelbil, Rimac, snabbladdas med 91 kWh från en laddstation som är märkt 350 kWh. Laddeffekten varierar under förloppet men totaltid för laddningssessionen är 21 minuter. Omräknat blir det i medeltal 4,3 kWh/min och även om det är fråga om superbil och superladdare som kan ta emot och ge väldigt hög effekt ger det hopp om framtiden. 

Ofta är dagens high-end teknik morgondagens standard. Min BMW i3s får räknas som en standard elsmåbil idag med 50 kW snabbladdning. Om den kunde hottas upp till Rimacs nivåer m.a.p. laddningseffekt, dvs 350 kWh, går det i princip 7 gånger så fort att ladda den som idag. 

i3-ans batteri är på 32 kWh och att fylla från noll till 80% skulle motsvara ca 26 kWh. Tar 6 minuter om man kunde gå på Rimacens verkliga siffror alltså. Det är en helt ok siffra. Skulle bli 12 minuter om batteriet är dubbelt så stort om fem år för en liten standardbil. Vilket det kanske är. Idag kör vi 20 mil på fulladdat och med dubbla batteriet blir det 40. 12 minuter laddning ger 40 mil. Give and take... Allt går åt rätt håll alltså.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...