December 29, 2021

Gotlandstrafiken stävar på...

...och ställer in kursen mot fossilfri färjetrafik. I Ny Teknik läser jag om en ny klimatneutral färja, Gotland Horizon, som börjar ta form under 2022 med Rederi AB Gotlands techutvecklingsbolag vid rodret. 

Inte bara färjan utan hela ekosystemet runtomkring vätgasdriften ligger med i utvecklingsprojektet. Man ska bl.a. producera, lagra och tanka vätgasen vilket det finns lösningar på. Att få tillståndsprocesser på plats för hanteringen betraktas som en större utmaning än själva tekniken. 

Gasturbiner med vätgasförbränning är teknikansats för framdriften och sen bättrar man på effektiviteten med en ångturbin för att ta vara på energin i avgaserna. Kombinationer med LNG/BNG och e-metanol studeras också och färjans kapacitet på 1900 passagerare, 600 bilar och 28 knop ska matcha dagens M/S Gotland och M/S Visby.


Man kommer behöva en 30-50 MW elektrolysör (finns inga i världen idag) som spjälkar vatten till vätgas och syrgas. Vätgasen lagras ombord i antingen integrerade tankar eller i containrar för snabb tankning. Färjan går tur-och-retur på en tank.


Energimyndigheten bistår med finansiering på 3 MSEK i förstudieskeden och man uppskattar att första färjan kommer kosta 1,5 miljarder SEK.


Spännande grejer som kan få stor utväxling.

No comments:

Post a Comment

Dogger Bank...

Läser i Ny Teknik om Dogger Bank Wind Farm som nu startas upp och ansluts till Storbritanniens elnät.  Elbolaget Equinor är både delägare oc...